19/6/14

GRANDES AVENTUREIROS DE ONTE E DE HOXE: TINTÍN.



Que podemos dicir de Tintín que non estea dito?!

TINTÍN, O INFATIGABLE XORNALISTA

Poucos afeccionados haberá que poñan en dúbida que Tintín é o personaxe da banda deseñada europea máis importante e influínte do século XX, e do que levamos de XXI. Trátase dun fenómeno único no mundo do cómic, que acadou traspasar a barreira xeracional e mais as fronteiras políticas, para chegar ó público de case tódolos países e ser traducido a máis de trinta idiomas.

Su creador foi o debuxante belga George Rémi (1907-1983) máis coñecido como Hergé, que algúns anos antes dera vida a Totor, un boy-scout idealista, que ten moitas características en común co que logo sería Tintín. A primeira aventura de Tintin levouno en 1929 á Unión Soviética (Tintin no Pais dos Soviets) para facer unha denuncia conservadora, e ás veces algo tópica, do “paraíso comunista”. Esta primitiva historia publicouse en branco e negro en “Le Petit Vingtième”, suplemento xuvenil dun xornal belga. A segunda aventura terá como escenario o Congo, e nela Hergé describe a realidade africana do colonialismo co punto de vista e os prexuizos habituais dos europeos da época.

Pero a partir de Tintín en América as historias empezan a cambiar. Hergé deixa menos espazo á improvisación, os argumentos son cada vez mais sólidos, aparecen outros personaxes secundarios que enriquecen a serie, e ademais de aventura podemos atopar algúns bosquexos de crítica social. Por exemplo, neste mesmo episodio farase alusión á influencia dos gángters na corrupción política (cousa que continúa nos nosos días), o racismo contra os indios ou a rapacidade do capitalismo americano.
 Moi cedo vemos como Hergé se toma cada vez máis en serio o seu personaxe, chegando case a ter unha obsesión pola documentación, para dotar de realismo ás súas historias. Leía gran cantidade de libros de viaxes, chegou a estar suscrito ó National Geographic, recopilou moreas de fotografias, utilizaba maquetas para debuxar os barcos, avións, etc, e ata entrevistaba a informantes de primeira man sobre os temas que trataba, como se fixera unha espécie de “traballo de campo”.
Así nunha das súas mellores historias, O Loto Azul(1934), esforzouse por superar os estereotipos acerca dos orientais, e contou coa colaboración dun seu amigo chinés para aprender o idioma e para que os ideogramas que aparecen nos debuxos tiveran significado. O cómic reflicte moi ben o clima prebélico do momento, e o expansionismo do Imperio nipón, o que lle valeu a Hergé as protestas do embaixador xaponés.


Durante a ocupación alemana de Bélxica, Hergé seguiu a debuxar as aventuras de Tintin para Le Soir, un xornal proclive ós invasores, o que logo lle acarreu moitos problemas. Nesta época publicou A Illa Negra (historia que transcorre en Escocia e que foi redebuxada e versionada en tres ocasións distintas), O cetro de Ottokar (curiosamente unha alusión á ocupación nazi de Polonia, que puido pasar a censura. Hergé chegou a inventar o país de Sildavia, todo un prodixio de imaxinación narrativa), O caranguexo das tenaces de ouro...

 Nestas aventuras vemos como Tintín se transforma nun infatigable viaxeiro, en compaña doutros personaxes secundarios, que chegan a ter case tanto protagonismo como el na serie: o can Milú, Hernández e Fernández, o capitán Haddock, o profesor Tornasol...

Tamén nesta época Hergé empeza a contar con colaboradores, outros debuxante que lle axudaron a cumplimentar as historias. O primeiro fora Edgar P. Jacobs, que colaborou con el en O cetro de Ottokar. Despois da guerra creouse o Studio Hergé onde traballaron Jacques Martin, Bob de Moor e Roger Leloup, que darían logo orixe á chamada Escola de Bruselas. Hergé, tras un período de cuarentena por “colaboracionista”, non só volveu a debuxar o seu famoso personaxe, se non que sacou adiante unha revista (“Tintín” en 1946) e acordou coa editorial Casterman a reedición das aventuras en formato libro. Había que darlle cor ós debuxos, redebuxar as historias máis antigas, porque a ambientación das orixinais quedárase desfasada, prestar máis atención ós detalles como as máquinas, os automóviles, as arquitecturas, etc.

A serie de Tintín forma un corpus de 24 aventuras (máis unha que quedou inconclusa) e na maioría delas Tiníin e os seus amigos realizan unha viaxe a algún recuncho do globo. É difícil escoller entre estas historias, pero para non facer demasiado longa esta entrada, imos centrarnos nalgunhas delas, nas que a viaxe ten especial relevo:

-O Templo do Sol (1949): Destaca pola súa coidada ambientación do Pirú (paisaxes dos Andes, tipos humanos, arqueoloxía) e polo respecto co que Hergé nos amosa o pobo quíchua e a cultura precolombina dos Incas.

                                   Filme: As aventuras de Tintín. O Templo do Sol
                     
-Obxectivo a Lúa / Aterrizaxe na Lúa (1953-54) Nestas historias o globo terráqueo quedou-se pequeno para Tintín e os seus amigos, que chegan ó noso satélite 16 anos antes que Amstrong, nun cohete inspirado no V-2 de von Braun. A viaxe espacial é explicada dun xeito dabondo convincente nesta aventura.

-Tintín no Tibet (1960): Debuxada nunha época na que Hergé atravesaba unha depresión, algo desto se pode percibir na paisaxe dominada por unha abrumadora cor branca. Quixo inventar unha historia onde se ensalzara a amizade, na que Tintín non se enfronta a ningún inimigo humano. Hai tamén unha reivindicación do pobo tibetano, frente á recente invasión pola China de Mao.

-Tintín e os Pícaros (1976) A derradeira aventura publicada de Tintín, transcorre na república imaxinaria de San Theodoros (América do Sul), entre guerrilleiros e ditadores populistas, que gobernan seguindo os seus intereses e sen preocuparse pola miseria do pobo ( igual que  segue a acontecer nos nosos días).

                                                           (Nacho, profe de Plástica)


No hay comentarios: